Čaj ili kafa? Eksperti odgovarali na pitanje - šta je bolje popiti ujutro


Mnoge osobe koje su godinama jutro započinjale kafom, mijenjaju svoje navike, pa sada ujutro prave šolju toplog čaja. 

Kažu da je čaj zdraviji i bolji, jer dolazi u širokoj paleti okusa, od tajlandskog jasmina, preko crnog čaja, pa čak i do najosnovnijeg, kamilice.

Druga, pak, strana tvrdi da nema ništa ljepše od jutra koje počinje uz miris kafe.

A, šta kažu eksperti? S kojim napitkom je 'bolje' započeti jutro?

"I čaj i kafa mogu biti izvrsni kao zdravi napitci. Glavna stvar kod kafe je da želite piti pravu stvar", kaže Jamie Logie, nutricionist i slavni osobni trener. "Ako možete samljeti vlastita zrna, to će biti najbolje, pogotovo jer se u njoj nalazi više antioksidansa od kafe koju kupujemo."

Dok kafa ima više antioksidansa, čaj je zaista pobjednik kada je u pitanju hranjivost, prema Logieju. "Čaj je veći 'čistač' organizma, posebno crvena djetelina, đumbir ili hibiskus”, objašnjava on. "Zeleni čaj je sjajan izbor jer sadrži antioksidansa i vitamina C koliko i naranča."

Ako je vaš glavni cilj od napitka dodatna energija i fokus koji će vas voditi kroz dan, dobra je vijest da i čaj i kafa mogu poslužiti svrsi.

Ipak, ono na što se još važnije usredotočiti, kaže sportska dijetetičarka Kelsey Hampton, MS, CSSD, RDN, LD, jeste utvrđivanje količine kofeina koja najbolje djeluje na vaše tijelo.

"Pronalaženje 'slatke tačke' unosa kofeina, bilo iz kafe ili čaja, može poboljšati fokus i probuditi vaš mozak", kaže ona. "Međutim, previše kofeina može izazvati pretjeranu budnost, tremu i ubrzan rad srca što može dovesti do osjećaja tjeskobe."

Ova će ravnoteža biti različita za svakoga, pa ćete samo morati osjetiti šta tačno vašem tijelu odgovara.

Budući da čaj prirodno sadrži manje kofeina (zeleni čaj ima otprilike desetinu količine kofeina u tipičnoj latte kafi, prema Huffington Postu), njim možemo lakše izbjeći prekoračenje ovog kofeinskog praga.

Pritom, čaj sadrži i prirodni element protiv nervoze. "Ne samo da čaj ima mnogo manje kofeina, već sadrži i L-teanin, aminokiselinu koja povećava aktivnost neurotransmitera zvanog GABA u mozgu", objašnjava dr. Josh Axe, osnivač stranica Ancient Nutrition i DrAxe.com. "Studije pokazuju da GABA ima prirodni umirujući učinak i može igrati ulogu u prevenciji anksioznosti i depresije."

Armen Ghazarians, izvršni direktor Finish Fita, odgovara da bi zeleni čaj također mogao imati velike koristi za vaš obrazac spavanja: "Dokazano je da zeleni čaj zapravo može poboljšati kvalitetu vašeg sna."

Kao još jednu prednost za ljubitelje čaja, Haley Hughes, registrirana dijetetičarka i vlasnica RDRx Nutritiona, izdvaja da bi šolja čaja od limunske trave ili metvice mogla pomoći da vaša usta budu zdravija.

"Kafa sa šećerom i mlijekom definitivno može dovesti do lošeg zadaha", objašnjava ona. "Dokazano je da čaj djeluje suprotno i čak može inhibirati rast bakterija." 

Prednosti kafe

Neka opservacijska istraživanja otkrila su da kafa može biti korisna za ljude s različitim zdravstvenim problemima, uključujući dijabetes tipa 2 i zdravlje srca, te može potaknuti metabolizam, govore pojedini eksperti. 

Još jedna zdravstvena dobrobit kafe je njen visok nivo antioksidansa. Jedna šolja kafe sadrži više antioksidansa nego jedna šolja čaja.

Kafa također nadmašuje čaj po količini polifenola, mikronutrijenata prepunih antioksidansa koji mogu poboljšati probavu, pomoći u prevenciji neurodegenerativnih i kardiovaskularnih bolesti, pa čak i pomoći u regulaciji tjelesne težine. Iako se čaj također može pohvaliti polifenolima, kafa je ipak tu apsolutni šampion.

Dobrobiti čaja

Prednosti čaja slične su onima koje povezujemo s kafa, iako malo ublažene: jedna šalica čaja obično sadrži manje kofeina po porciji nego šolja kave, a polifenoli također nisu dominantni. Za nekoga ko želi veliki kofeinski hit, to je nedostatak - ali za nekoga ko se bori s štetnim učincima kofeina, čaj je vjerojatno bolji. Sveukupne zdravstvene dobrobiti čaja uvelike se razlikuju ovisno o vrsti koju konzumirate.

Evo gdje čaj zarađuje bonus bodove: Za razliku od kafe, puno je lakše pronaći čaj koji se može pohvaliti određenom željenom funkcijom. A postoje i biljne verzije koje uopće ne sadrže kofein, pa eksperti objašnjavaju: "Na primjer, trudnicama s mučninom savjetuje se da probaju čaj od đumbira. Čaj na bazi kurkume može pomoći kod upala, a čini se da  je zeleni čaj veliki saveznik u borbi protiv mnogi zdravstvenih problema."

"Postoji više različitih koristi od čaja jer postoji više vrsta čaja, dok se kava i espresso rade od jednog zrna, jedne biljke."

Pa… kafa ili čaj?

Nažalost (ili, možda, na sreću), nema pravog odgovora. Kao što su eksperti istaknuli, sve ovisi o osobi koja bira šta će biti.

"Hoće li čaj biti bolji od kafe ili obrnuto ujutro, zapravo ovisi o osobi koja ga konzumira", zaključili su. 

Bilo da se radi o biljnom zelenom čaju ili aromatičnoj šolji kafe koju poželite čim se probudite, vi najbolje poznajete svoje tijelo. Stoga ga poslušajte i dajte mu ono što treba.