Bitka za glasove potisnula rješavanje problema građana


Nešto više od tri mjeseca ostalo je do lokalnih izbora u BiH, a političke stranke se ponašaju i rade na terenu kao da će oni biti održani već sutra, dok su nagomilani problemi građana pali u sjenku.

U prilog tome svjedoči i podatak da Centralna izborna komisija (CIK) BiH već ima pune ruke posla zbog kampanje prije kampanje, pa su tako pojedini postupci već pokrenuti, a bilo je i kazni.

Recimo, u fokusu javnosti je već danima spot “Snaga naroda”, istoimene stranke koju vodi Ramo Isak, federalni ministar unutrašnjih poslova, a kojim se CIK već bavi.

Tako je Vanja Bjelica Prutina, član CIK BiH, zatražila da se u predmetu koji CIK vodi zbog tog spota, osim vođenja prijevremene izborne kampanje i zloupotrebe javnih resursa, ispita i da li je bilo govora mržnje, te da se i o tome dostavi izvještaj.

Dodala je da korišćenje takvih sadržaja par mjeseci prije izbora apsolutno nije prihvatljivo.

“Ukoliko to prođe potpuno nekažnjeno, možemo očekivati da svi predstavnici političkih stranaka snimaju neke spotove sa vojnim uniformama, da se tu pojavljuju neka lica iz ratnog perioda, mislim da je to apsolutno neprihvatljivo”, kazala je ona.

Taj spot je, dakle, već uzburkao duhove, ali se i, uopšteno posmatrano, retorika političara iz dana u dan zaoštrava.

Politikolog Mirko Matić ističe da u uređenim demokratijama kampanja započinje odmah nakon izbora, tj. ne čeka se par mjeseci pred naredne izbore da bi se nešto radilo.

“Svaki potez koji vlada ili opozicija urade su dio kampanje, a u predizbornom periodu se samo sumira šta je učinjeno u prethodnom mandatu, ističu se svoje prednosti, kao i mane oponenata”, rekao je Matić za “Nezavisne novine”.

Kod nas to, kako dodaje Matić, uglavnom nije tako.

“Teme koje su popularne, vađenje prljavog veša i argumenti ad hominem postaju naša svakodnevica do narednih izbora i fokus svih je na samom činu izbora, a ne na rješavanju ozbiljnih tema i međupartijskoj saradnji”, naglašava Matić.

Sada, kako dodaje, ulazimo u fazu brutalne borbe za glasove, u kojoj je sve “dozvoljeno”.

“Ova faza je već počela, već vidimo kako lokalni funkcioneri, pa i čitavi odbori, prelaze iz jednog tabora u drugi, a pravi teatar apsurda nas tek očekuje u narednim mjesecima. Jedno je sasvim sigurno: proći će i ovi izbori, osvanuće 7. oktobar, problemi sa kojima se suočavamo će ostati, a mi ćemo izgubiti par mjeseci koje smo mogli upotrijebiti za rješavanje pravih problema”, ističe Matić.

Nikolina Lozo, politikolog, kaže da je politička bitka počela i prije zvaničnog raspisivanja izbora u maju ove godine.

“Stvara se osjećaj da smo mi stalno i izbornoj kampanji posmatrajući retoriku političara. Naravno, u većim gradovima borba za svaki glas je intenzivnija jer vidimo da ne postoji ni jedinstvo u vladajućoj koaliciji, ali ni u opoziciji. Očekujem veoma uzbudljivu kampanju, ali smatram da se teme i retorika, kao ni u prethodnim izbornim ciklusima, neće mijenjati. Očekujem posebno zanimljivu kampanju u Trebinju, Banjaluci i Bijeljini”, rekla je Lozo za “Nezavisne novine”.

Novinarka iz Banjaluke Marijana Miljić Bjelovuk ističe da se predizborna kampanja u BiH ne završava okončanjem izbora, već konstantno traje.

“Sve što rade političari, rade da bi to vidjela javnost. Rijetke su one odluke i potezi koje su rješenje tone domaćih problema. Političari, ako se nisu uslikali, kao da nisu nigdje ni bili. Zatrpavaju nas tonom svojih fotografija koje su nebitne javnosti. Kazne CIK-a trebalo bi da budu mnogo rigoroznije, jer šta je njima par hiljada maraka. Ništa”, istakla je Miljić Bjelovukova.