Realnost domaćeg obrazovanja: Računarska i informacijska pismenost bh. učenika je ispod svjetskog nivoa

Ilustracija: Shutterstock

Iz Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje (APOSO) Bosne i Hercegovine danas su objavili rezultate učestvovanja Bosne i Hercegovine u velikom međunarodnom istraživanju računarske i informacijske pismenosti učenika osmih razreda osnovnog obrazovanja.

Riječ je o istraživanju International and Information Literacy Study (ICILS) koje je prošle godine provela Međunarodna asocijacija za evaluaciju obrazovnih postignuća (IEA) sa sjedištem u Nizozemskoj. Cilj je utvrditi koliko su učenici širom svijeta spremni za izazove digitalnog svijeta i tržišta rada. Prošlogodišnji ICILS je bio treći ICILS zaredom.

Bosna i Hercegovina je prošle godine prvi put učestvovala u ovom istraživanju, na kojem su bh. učenici osvojili 440 bodova, što je ispod ICILS prosjeka. Proveo ga je upravo APOSO u periodu od maja do juna 2023. među 1.900 učenika osmog razreda iz 106 osnovnih škola. Kako su saopćili APOSO-a, istraživanja za Bosnu i Hercegovinu pokazuju:

  • Da učenici posjeduju samo osnovne vještine računarske i informacijske pismenosti, s niskim postignućima, ispod ICILS prosjeka za 2023.;

  • Da uprkos velikoj upotrebi uređaja informaciono-komunikacijske tehnologije, nisu razvili potrebne vještine za učinkovito korištenje digitalnih informacija, bilo kao korisnici ili kao njihovi potrošači;

  • Da ne posjeduju dovoljno vještina potrebnih za samostalno korištenje digitalnih informacija i donošenje procjena o njihovoj vjerodostojnosti, relevantnosti i korisnosti;

  • Da nastava u online režimu, za vrijeme pandemije koronavirusa, kada je evidentno bila pojačana upotreba informaciono-komunikacijskih uređaja, nije značajno doprinijela računarskim kompetencijama učenika;

 
  • Da su učenice pokazale veće postignuće nego učenici;

  • Da postoji značajan digitalni jaz među učenicima, veoma izražen zbog socio-ekonomskih razlika, posebno između učenika s najvišim i najnižim postignućima;

  • Da učenici iz grupa višeg socio-ekonomskog statusa u Bosni i Hercegovini postižu znatno bolje rezultate u računarskoj i informacijskoj pismenosti u odnosu na učenike iz grupa nižeg socio-ekonomskog statusa. Pouzdan internet, više računara kod kuće, stalna dostupnost računara su ključni za postizanje boljih rezultata učenika u računarskoj i informacijskoj pismenosti.

Kako su poručili iz APOSO-a, rezultati posljednjeg ICILS-a trebaju omogućiti obrazovnim sistemima Bosne i Hercegovine bolje razumijevanje konteksta i ishoda obrazovanja u oblasti računarske i informacijske pismenosti.

"Naglašavamo da je u današnjem digitalnom svijetu učinkovita upotreba digitalnih tehnologija od suštinskog značaja za aktivno učestvovanje u obrazovanju, radu i društvu", dodaju.

Kako su istakli, nažalost, interes za rezultate ICILS-a većinom su pokazale škole učesnice istraživanja, za razliku od institucija nadležnih za obrazovanje na svim nivoima vlasti, kao i onih s koordinirajućom ulogom. Napomenuli su da će rezultati ICILS-a biti nova prilika za obrazovne vlasti u Bosni i Hercegovini da bez odlaganja poduzmu korake za unapređenje kvaliteta obrazovanja.

 

Podsjećamo, Bosna i Hercegovina zbog politikanstva vlasti u Republici Srpskoj nije učestvovala u posljednjem međunarodnom istraživanju funkcionalne pismenosti 15-godišnjaka u čitanju, matematici i prirodnim naukama (PISA), a koje je Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj država (OECD) provela 2022.

Posljednji put je na ovom istraživanju učestvovala 2018., kada je utvrđeno da je svaki drugi 15-godišnjak u Bosni i Hercegovini funkcionalno nepismen.