Esad Baital: ZMIJA UJED SJEĆANJA
Hommage dostojanstvu i bolu majki Srebrenice Smrt je u zaboravu, U bezrazložnoj nasilnosti osionih ubica, Ali, Priča o jednoj potresnoj filmskoj priči, O bolu suočavanja majki sa O paklu beznadežnog suočavanja Jer, Baš kao što se počinioci tih zločina, U tome je porazna dijalektika bola izgubljenih nada. Dijalektika uzaludnog prizivanja zaborava, Traženje koje duše smiruje, Nenadomjestivo uvjerljivim jezikom slike i tona, Odnosno, Zemnim ostacima života Ništa skršenih, i Paradoksalno Ništa nepotpunih i pokidanih skeleta, Stjerana uza zid opore “Očima ne vjerujem, ali nauci vjerujem“! Taj refleksni bijeg u nevjericu vlastitih očiju, Oporost njenog iskaza: A tragala je za posljednjom istinom svog života. Teškom istinom koju sad, konačno, ima pred sobom. Ali, koju, u njenoj racionalnoj neshvatljivosti Jer, Kad rezignirano kaže da Odnosno, U beznađu tog egzistencijalno poraznog suočenja, Tako kako joj vlastite oči Ali, I da jest – to što jest. Evidentnu i najzad pronađenu istinu Pod presijom te U tom emotivno prisilnom obrtanju, Ona sada “vjeruje” u nevjerovatno, Istovremeno, Izgubljena u svojoj nevjerici, U krajnje nepojmljivoj nestvarnosti Svojom tuđošću one je apsolutno odbijaju, Pokrenuto “Mogu li Ovo dirnuti”? Mogu li “Ovo dirnuti”, Smijem li dirnuti to tako moje, Odnosno, Tražene i konačno nađene, ogledalo su prizemnog inata i bahate bezumnosti Odraz su pomamne okrutnosti Mržnje koja bezdušno U ime čega? U ime Politike! Čije Politike? I šta su u odnosu na bolnu Nevjeru Nevjeru njene nespremnosti Njena svijest Za nju, I nikada ga više neće imati. Uprkos očiglednosti Niti se, I zato, U trenutku kad ga je konačno našla, Budimo realni. Ne vjeruje ona više ni U tom gorkom, Nauka je za nju Vid odbrane pred neshvatljivim i Ona, Sve što je imala Pred njenim očima plutaju još I Privid Svijeta U hipu tog A u pomrčini tog Ništavila, Niti imaju šta da vide. I sve što je još preostalo, Tiho. I bez suza. Posljednja scena tog Budi nas za Naglo suočena Njeno iracionalno htijenje Drugačije od Ali, Prije nego ih sahrani, Definitivno srušen, Od tog trenutka, I zato, valja odlučno stati i Majki koje to više nisu. Tih povijesno-nasilno i Kao živi mrtvaci Zločina I čijoj poganosti Upravo zato, pokajnički ponizno treba da ponavlja one Nikada više neću reći: Iz knjige prof. dr. Esada Bajtala: [1] Osnovu priče čini ekspresija impresije tokom promotivne projekcije dokumentarnog filma “Traženje koje duše smiruje“, autora F. Sokolovića, u Domu kulture Kakanj 06. 07. 2009.
a ne u faktu smrti.
Čovjek je mrtav tek onda
kad ga se više niko ne sjeća.
F. Alfirević
smrt nevinih uvijek je više nego okrutna.
u dramatičnoj odiseji neizvjesnog traganja
za planski i dobro skrivanim posmrtnim ostacima,
i konačno suočavanje s istinom njihovog nalaženja,
postaje i bolnije i okrutnije čak
i od same smrti.[1]
svjedoči o neizrecivom bolu tih nemuštih susreta.
konačno pronađenim ostacima
zločinački pogubljenih sinova.
iz koga nikakav bijeg nije moguć.
Pa ni onaj neizbježni.
ima i očiglednih istina u koje se ne može vjerovati.
uprkos svoj njihovoj očiglednosti,
čak ni notornih laži negiranja svojih zločina
ne žele odreći.
koji se žrtvi uporno ne odaziva.
naziv je dokumentarnog filma
o petnaestogodišnjem poratnom i bolnom traganju bosanskih majki za
zemnim ostacima svojih bezočno pobijenih sinova.
film nam prikazuje i pokazuje
upravo taj potresni nemir – živih.
u svojoj dvadestominutnoj
dokumentaristički temporalnoj svedenosti,
ovaj film se, uglavnom,
odvija na centripetalnoj orbiti momenta
šokantnog suočavanja majki s
konačno (pro)nađenim skeletnim ostacima svojih sinova.
reduciranog na puko Ništa.
skrivajućim premještanjem podobro deformiranih kostura.
u čije se nepojmljivo postojanje ne može više
ni sumnjati ni vjerovati.
i opipljive nestvarnosti hladne kosturnice;
suočena s konačnim ishodom
odurno bemislenog nasilja njegovih ubica;
izgubljeno zagledana u zdrobljene sinovlje kosti pred sobom,
jedna od neutješno ojađenih majki,
mehanički slušajući stručna objašnjenja ljekara-forenzičara,
u najdramatičnijoj i emotivno šokantnoj sceni filma,
kratko i poluodsutno izgovara:
najteža je optužba bezumlja i zločina s kojim je
ta izgubljena majka,
sudbinski tako nestvarno-tragično,
a realistički krajnje surovo
suočena.
“Očima ne vjerujem, ali nauci vjerujem“!
bolni je gest ljudskog odbijanja te izmučene žene
da se suoči upravo sa onim za čim je godinama
tako istrajno i neumorno tragala.
i svojoj majčinskoj nepomirljivosti,
nije ni spremna ni kadra prihvatiti.
htjeti je jedno,
imati je – drugo,
a prihvatiti
sudbinski
nepojmljivo okrutnu spoznaju,
nešto je
– sasvim treće.
“vjeruje nauci”, a ne vjeruje “svojim očima”,
ta bolno ucvijeljena majka samo
vjeruje da – ne vjeruje.
ona bi samo htjela
da – ne vjeruje.
ona dobro zna da je sve to baš tako.
kazuju i po-kazuju.
realno stiješnjena između
potresnog Bola Istine,
i konačno Izgubljene Nade,
ona naprosto ne želi vjerovati
da vidi to što vidi.
(za kojom je svim srcem majčinski istrajno tragala),
njen razoreni um sada
odbija da prihvati.
tako nestvarne stvarnosti,
elementarni pojmovi školski uobičajenog
reda i poretka stvari,
u njenoj se glavi refleksno obrću
u svoju logičku suprotnost.
ona svoju bolnu Nevjeru
izriče glasom Razuma,
dok racionalnu Nauku
reducira na unutranji glas čiste Vjere.
samo zato, jer joj tako
hladna Nauka kaže.
ona “ne vjeruje” u ono očigledno i
opipljivo-prisutno,
jer,
njeno skrhanošću pobunjeno srce,
tu očiglednost odbija da prihvati.
ona,
s tim suhim,
ogoljelim i deformisanim kostima,
– “kao da” nema ništa.
iracionalnog trenutka suočavanja,
te su joj beživotne kosti – u isti mah
i nešto tuđe,
i nešto – sveto.
a svojom uzvišenom svetošću bolno i
neodoljivo privlače.
tom užasno svetom nedodirljivošću,
tonom neviđenog strahopoštovanja,
uslijediće njeno majčinski-skrušeno pitanje,
upućeno doktoru-forenzičaru:
na jeziku
ambivalentne majčinske nevjerice, znači:
a idejnom bahatošću mi – tako sablasno otuđeno.
to Božanski nedodirljivo i Sveto,
a majčinski, ipak moje,
i – samo moje.
te gole, suhe kosti,
DNK-ovski sabrane, tu,
pred njenim presahlim očima,
u koje sada
niti želi niti može da vjeruje,
osionih čuvara naciona!
idejnog fanatizma
i netrpeljivosti
besmisleno nepotrebne i
planski kovane mržnje
dokonih etno-spisatelja i
etno-“spasitelja”.
laže,
bije i
ubija!
I zašto?
U ime Nacije!
U ime Vjere!
Čije Nacije?
I čije Vjere?
ta Politika,
ta Nacija
i
ta Vjera
ove jadom skrhane žene?
da povjeruje u
okrutnost i idejno bezumlje
strahobnog povijesnog zločina,
što se,
u gomili skršenih kostiju,
zrcali,
tu, pred njenim
usahlim očima.
o besmisleno krvavom krojenju istorije,
čini tu istoriju neljudskom i
ljudski neprihvatljivom.
ta histerična historija
nema više nikakvog smisla.
opipljive gomile požutjelih kostiju,
u tako bezočni ishod jednog
smišljenog zločina
ne može se povjerovati.
tim kostima očigledno potvrđeni,
a razumu neshvatljivi zločin,
može majčinski ikad prihvatiti.
ova bolom skrhana majka,
niti želi,
niti može,
niti hoće
da – povjeruje u ono
što vidi.
ona sumnjičavo odbija
upravo To za čim je,
godinama,
tako uporno,
majčinski strasno
tragala.
Nauci na koju se
u svojoj bolnoj nevjerici
poziva.
spoznajno pogubnom momentu
nadrealne scene suočenja
samo častan izgovor
“zdravog razuma”.
majčinski neprihvatljivim
tragovima ratnog užasa
i idejno-planski osmišljenog
nasilja.
više Nikada,
više Nikome,
i više Ništa,
neće,
niti može,
niti želi vjerovati.
za nju je definitivno,
nepovratno, i
za sva vremena –
izgubljeno!
samo sablasne Sjenke Privida.
oličen tim Sjenkama.
tragično-potresnog suočenja,
njen stvarni svijet
stropoštava se u
mračni ambis
Idejnog Ništavila.
njene presahle oči
nemaju više šta da traže.
tim,
iracionalnom nadom
iznevjerenim očima,
jeste samo to
– da zaplaču
i plaču.
Nijemo.
Bez glasa.
ljudski poraznog,
psihološki slojevitog i
filmski uvjerljivog kazivanja,
govori nam upravo o tome.
potresnu istinu jedne
ljudski i civilizacijski
porazne stvarnosti.
s gomilom pronađenih kostiju,
u hipu te neshvatljive istine,
umire majčina
Posljednja Nada.
da bi,
uprkos svemu što
zna i vidi,
ipak,
moglo biti i – drugačije.
tragičnog ishoda koji,
tim nijemim kostima
na stolu polumračne kosturnice,
potvrđuje sve one crne slutnje
od kojih je –
svjesno se nadajući
– nesvjesno bježala.
nisu samo te suhe i
nepomične kosti – mrtve.
one su nju – živu
– već sahranile.
i zajedno
s njom živom pokopan,
nestaje svaki smisao ostatka
njenog života.
on nepovratno pripada
još samo nestvarnom sjećanju
nekog davno prohujalog
vremena.
na samom kraju,
ljudski postiđeno, i
s dužnim poštovanjem
koje im pripada,
pokloniti se
pred
porazno neizrecivim bolom
tih hrabrih
Žena-Majki.
moralno-tragično
razmajčenih majki.
sumorno-poratne bosanske zbilje,
one su jedini istinski svjedoci
užasno neljudskog, i
ogavno suludog zločina.
koji leži na savjesti jednog
bezočno poganog vremena,
kome,
nažalost,
i sami pripadamo.
mnogi od nas,
ako ničim drugim,
a ono
svojom kukavnom ratnom i
poratnom šutnjom,
podosta toga
bar – moralno
duguju.
zbog neizmjernog bola
ovih Dostojanstvenih
i
Uspravnih Žena,
svako od nas
umjesto lažnih molitvi
iza kojih se krijemo
i mantrički uporno
iz dana u dan
iz sata u sat, i
“šezdeset puta u minuti”
uzvišene riječi,
etički sabrane
i
cioranovski pobunjene
savjesti:
“Postojim”
a da se pri tom
ne zastidim.
Neofašizam u etno-fraku,
Rabic, Sarajevo, 2013.