Esad Bajtal: Ako ste nacionalisti, zašto ste dozvolili da vam nacija gladuje!?
Posljednih dana ekstremni nacionalizam širom je rasprostranjen i ne krije se. Nacionalistički poklici, murali, transparenti, pjesme ore se regionom, a najviše u BiH. Uglavnom dolaze iz RS i svojevrsna su poruka drugim narodima. Oni koji su preživjeli stravični početak 90-tih, kao da imaju ‘deja vu’. O nacionalizmu, proslavama naustavnih praznika, stanju društva i svijesti naroda, za Raport je govorio Esad Bajtal, publicista i politički analitičar.
Ljudsko i civilizacijsko pitanje: Zašto se to radi?
Na obilježavanje 9. januara, kaže, gleda kako i svi legalisti: to što se radi je protivustavno i protiv odluke Suda.
“Postavlja se ljudsko i civilizacijsko pitanje: Zašto se to radi? Naravno, pitanje je čisto retoričko, jer znamo pozadinu događanja. Znamo da iza svega stoje još uvijek živi velikodržavni koncepti istočnog komšije i zapadnog susjeda. Zbog svega toga se radi to kako se radi. Uprkos svemu. Kada kažem uprkos svemu, mislim na uprkos zakonu, ustavu, sudskim institucijama, civilizacijskim normama te uprkos moralu i demokratskoj obavezi da sve što se radi u jednom društvu da se radi u jednoj vrsti društvene i institucionalne kordinacije. Međutim, toga ovdje nema. Ovdje se radi svemu uprkos”, kazao nam je Bajtal.
Prije samo nekoliko dana Sjedinjene Američke Države uvele su sankcije i Miloradu Dodiku. Veliki broj analitičara je tumačio šta bi ove sankcije mogle značiti sa BiH, a šta za Milorada Dodika. Bajtal navodi da je ovdje bitno razlikovati dvije stvari.
“Prva je šta će se promijeniti u stvarnosti, a druga da li će se promijeniti nešto u njegovom ponašanju. Iskreno da vam kažem, u Dodikovom ponašanju nema šta da se promijeni. On je sebe doveo u ili-ili poziciju. Nema gdje da se vrati, jer je prešao sve crvene linije. Dodik sada srlja dalje. Sebe je doveo u čisto egzicijalnu ili-ili situaciju. Može ili to nekako progurati, ili nestati sa scene. Da li će biti jedno ili drugo, to ćemo vidjeti. Logički pretpostavljam da su ove sankcije tek prvi korak čitavog serijala mjera koje će biti poduzimane, a sve zavisno od toga kakvi odgovori na te sankcije budu dolazili sa ove, odnosno Dodikove strane. On nije sam. On je uspio oko sebe organizovati čitavu skupinu ljudi koji ga svjesno ili nesvjesno, odnosno voljno ili nevoljno podržavaju”, pojašnjava Bajtal.
Historija je škakljiv društveni teren
Na pitanje mogu li stvari u ovoj prilično kompleksnoj političkoj i sigurnosnoj situaciji izmaći kontroli, Bajtal je izričit.
“Stvari mogu izmaći kontroli. Historija je takva, ona je vrlo škakljiv društveni teren. Uvijek se može dogoditi da nešto izmakne kontroli. Uvijek se može nešto dogoditi, nekontrolisani pokret jednog, koji pokrene lavinu. To znamo iz iskustva demonstracija i pobuna. To se zove refleks jata. Refleks jata je tipičan i za ljudsko ponašanje, ponašanje gomila, grupa… Za razliku od životinjskog refleksa jata, ponašanje kolektiva i gomila inicirano je i kontrolisano i odupirano svjesnim namjerama nečasnih savjetnika, u našem slučaju etno vođa. Nije teško pretpostaviti da stvari izmaknu kontroli ili da se to izmicanje već projektovalo. Možda se čeka trenutak njihove realizacije”, istaknuo je.
Ono što je svakako izvazvalo veliku pažnju javnosti je ideja o formiranju Svebosanskohercegovačkog sabora. Ovaj prijedlog je u javnosti iznio Abdulah Sidran, koji je između ostalog, naveo kako bi mu bilo zadovoljstvo da se ovoj ideji priključi i doktor Esad Bajtal.
Podsjetimo, Sidranova jeste da se na jednom mjestu okupe intelektualci koje država Bosna i Hercegovina ima i da se traži najbolje rješenje za očuvanje integriteta i suverenosti BiH koji je možda pod najvećim udarom od agresije. Pitali smo i Bajtala šta misli o ovoj ideji te da li je spreman da se priključi ovom projektu.
“Sa Sidranom se nisam čuo, vjerovatno ćemo se čuti. Bez obzira na to kako se to zvalo ili da li će ići pod tom ili nekom drugom formulacijom, spreman sam da se priključim. Sve ono što ima smisao za smirivanje situacije, otvaranje horizonta budućnosti za sve ljude ove zemlje, neovisno od toga kome pripadaju, kojem klerosu ili nacionu ili bilo kom drugom kolektivističkom odredu. Svemu onome što vodi u tom pravcu, svakom obliku sabiranja ljudskog sabiranja koji vodi pravcu mira u budućnosti, perspektivi, dobroj budućnosti za našu djecu i sve nas, sam spreman da se priključim”, kazao je Bajtal.
Ljudi iz BiH ne odlaze iz hira
Nema ništa protiv toga, kako kaže, da sa svim razumnim ljudima ove zemlje učestvuje u nečemu što će smiriti situaciju u Bosni i Hercegovini.
“Sidran ništa ne govori napamet, sigurno ima nešto na umu. Nemam ništa protiv da sa svim razumnim ljudima ove zemlje, regije i planete sudjelujem u nečemu što će smirivati stvari. Dakle, da svi zajedno, uključujući novinare, javne radnike, poslanike sve do običnog, posljednjeg u društvu, učestvujemo. Iako niko ne može biti posljednji u društvu ravnopravnih, u društvu demokratije, ali uslovno rečeno do tog posljednjeg u društvu. Za razliku od ovih koji raspiruju sa svojim paradama, sa svojim negiranjem države, isključivošću i naglašavajući samo jedan etnos /kleros. Pri tome, ne vode brigu ni o etnosu ni o klerosu ni entitetu ni nacionu. Vode brigu isključivo o bogatstvu kojeg su se dočepali na sumnjiv način i za koje nemaju mogućnost da ga opravdaju racionalnim sredstvima. Ne mogu da opravdaju to što kažu da su zaradili. E tu je borba, samo se to krije.
Sve se radi u ime toga, sve ostalo je samo priča, maska, zavjesa, prevara. Žalosno je da jedan veliki broj ljudi nasjeda na to. Da nasjeda veliki broj gladnih, osiromašenih, poniženih, pokradenih, otjeranih odavde. Odavde ne odlaze ljudi tek tako iz hira. Oni su otjerani, da li situacijom, kontekstom, tenzijama, prijetnjama, strahom od rata, strahom od beznađa, strahom od odsustva perspektive. Oni su pobjegli da se spase, nisu otišli kako se to piše u medijima. Moramo razumjeti te nijanse. I što nas bude više shvatalo da se o tome radi, manje su šanse za izbijanje nekog nekontrolisanog dogoda”, kazao je Bajtal.
Nacionalizam je uvijek prisutan
Govoreći o nacionalizmu, Bajtal navodi da je on uvijek prisutan, ali da je on samo na ovaj ili onaj način instrumentaliziran.
“Nacionalizam je instrument kojim se pljačka i obogaćuje. Nacionalizam je zavjesa iza koje se kriju ovi pljačkaroši naših društava, regionalni i ove zemlje. Logično pitanje za sve: Ako ste nacionalisti, kako ste dozvolili da vam nacije gladuju? Je li vama logično da kod istinskih nacionalista nacija može biti gladna ili je nacionalni interes u prvom planu. Kada potisnete nacionalni interes iza kojeg se krijete, a njegujete vlastiti, privatni ili stranački, obogatite se. Onda je priča o nacionalizmu lažna priča, Onda je nacionalizam pseudonacionalizam i nema ga. Izuzev kao maska, zavjesa, instrument kojim vladate gomilom”, zaključio je za Raport Esad Bajtal.