Autobusi su tempirane bombe na cesti: Vlasnici štede, a posljedice su fatalne!


Rješenje za neispravne autobuse na cestama je izricanje kazni Ministarstva prometa FBiH, kojima bi se brojne tehničke stanice na koncu zatvorile

Prije dvadesetak godina autobus firme Buco-trans pao je s mosta, sa dvadesetak metara visine, u rijeku Bosnu, pri čemu su na licu mjesta poginule 42 osobe. Direktor i vlasnik firme Vehid Džananović osuđen je na četiri i po godine zatvora, a šef održavanja mehanizacije Enes Ćano na osam godina robije. Nedavno je autobus bh. registracija na putu za Njemačku, provjerom tamošnje policije, uklonjen iz saobraćaja jer je bio tehnički potpuno neispravan, zbog čega su ga prozvali tempirana bomba na točkovima.

JOŠ JEDAN APSURD

Ovo su samo dva primjera gdje su ljudi stradali i mogli stradati zbog neispravnosti autobusa, a danas je sve više tempiranih bombi na točkovima. To uopšte ne čudi jer, kako nam kaže jedan vozač autobusa u penziji (ime poznato redakciji), vlasnici autoprevozničkih firmi ne žele da ulažu, a hoće da zarade. No, dodaje da oni nisu jedini problem. Čak i neki radnici zbog malih plaća kradu dijelove, gorivo ili skupa sa upravom sarađuju sa stanicama za tehnički pregled vozila i prave fiktivne dokumente, odnosno od neispravnog autobusa na papiru prave ispravan. Kako stati ukraj ovom javašluku i šta nadležni rade da zakonska regulativa pooštri kazne?

 

Državno ministarstvo će dodatno unaprijediti tekst Zakona o osnovama sigurnosti prometa na cestama u BiH, uključujući i kaznene odredbe

Mirzet Sarajlić, vještak saobraćajne struke, tvrdi da zbog određenih propusta, na cesti ima dosta vozila koja su na ivici da uopšte mogu proći tehnički pregled.

 

- To je problem koji može dovesti do fatalnih posljedica, smatra on i podvlači da ovakve probleme možemo prevenirati samo ukoliko se pooštri sistem za tehničke preglede.

- Nažalost, kod nas vozila odu na tehnički pregled i ne prođu na jednoj stanici. Onda zbog liberalizacije tržišta odu na drugu, gdje dobiju potvrdu. Rješenja su dva faktora ispitivanja tehničkih pregleda. Prvi je da se ispitivanje tehničkog pregleda mora desiti nakon saobraćajne nesreće. Kod nas to nije slučaj. Ne mogu da vjerujem da neko havarisano vozilo dovede u saobraćajno stanje i ono poslije nezgode ne mora na tehnički pregled, a oštećeni su vitalni dijelovi vozila. To je apsurd. S druge strane, liberalizacija tržišta se može postići na način da se uspostavi baza podataka koja u suštini postoji. Kad se neko pojavi na tehničkom pregledu i uspostavi se anomalija na vozilu, da se odmah evidentira u sistemu. Da ne može nijedan pregled proći dok se ne otkloni anomalija ili kvar, smatra on.

Međutim, iz Federalne uprave za inspekcijske poslove tvrde da je u samom vrhu prioriteta inspekcijskog nadzora iz oblasti cestovnog prometa kontrola rada stanica za tehnički pregled vozila.

 

- Prema stanicama za tehnički pregled vozila za koje je utvrđeno da su prekršile propisane procedure tehničkog pregleda, izrečene su prekršajne sankcije, a u nekim slučajevima naređeno je otklanjanje nedostataka. Za teže prekršaje obavještavan je FMPiK da primijeni mjere iz svoje nadležnosti. Inspektori za cestovni promet Federalne uprave za inspekcijske poslove su od 2022. do polovine 2023. godine izvršili 12 inspekcijskih nadzora nad radom stanica za tehnički pregled vozila, izdali 12 prekršajnih naloga od 21.000 KM te uputili tri zahtjeva Ministarstvu, radi poduzimanja mjera iz njihove nadležnosti, tvrdi za Oslobođenje Tomislav Mikulić, glavni federalni saobraćajni inspektor.

Pojašnjava slijed i način kontrole, odnosno odakle počinje inspekcijski nadzor. Naime, tehnička ispravnost autobusa utvrđuje se na stanicama za tehnički pregled putem redovnog, vanrednog i preventivnog tehničkog pregleda.

- Postoji i dnevni tehnički pregled vozila koji obavlja vozač autobusa vizualnim pregledom i stavljanjem svog potpisa na putni nalog da je vozilo primio bez vidljivih nedostataka. Ovlaštena osoba za upućivanje vozila na prevozni zadatak će pustiti vozilo u promet nakon potpisa vozača da ga je primio bez vidljivih nedostataka. Inspektori za cestovni promet vrše neposrednu kontrolu dokumentacije i ispisa pregledanih vozila na stanici za tehnički pregled vozila, a za izdavanje takve dokumentacije i ispisa odgovoran je voditelj te stanice, precizira Mikulić.

 

Međutim, šta ukoliko stanica ne obezbijedi papire sa pravim stanjem vozila? Mikulić kaže: “Ako se inspekcijskim nadzorom utvrdi da stanica dokumentaciju o obavljenom tehničkom pregledu vozila ne izdaje na bazi ispisa rezultata mjerenja dobivenih na mjernoj opremi ili izda dokumentaciju s pozitivnim rezultatom pregleda, a osobnim opažanjem se moglo uočiti da stanje pojedinih sklopova, agregata ili komponenti vozila ne odgovara propisanim normama, kaznit će se od 3.000 do 15.000 KM za prekršaj pravna osoba i od 500 do 2.000 KM i odgovorna osoba u pravnoj osobi”.

ŠTA KAŽE ZAKON

Dalje navodi da inspektori za cestovni promet, prilikom nadzora na cesti vrše neposrednu kontrolu dokumentacije vezane za tehničku ispravnost vozila, te ukoliko je preventivni tehnički pregled na vozilu istekao, takvo vozilo se upućuje na vanredni tehnički pregled.

image

Federalna inspekcija izriče kazne, ali to nije dovoljno

- Gotovo u svim slučajevima u kojima su vozila upućivana na vanredni tehnički pregled dokazano je da su tehnički neispravna, pa su se mogla uključiti u promet nakon otklanjanja nedostataka. Kako bi se spriječila pojava neispravnih vozila u prometu, potrebno je da federalno Ministarstvo utvrdi da su te stanice grubo prekršile propisane procedure i prema zakonu zabrani im se vršenje tehničkih pregleda na tri mjeseca, u ponovljenom slučaju na godinu, a u narednom ponovljenom slučaju trajno, ističe on.

 

A u međuvremenu, dok (auto)putevima haraju tempirane bombe na točkovima, Ministarstvo komunikacija i prometa BiH, shodno nadležnostima, kontinuirano vrši izmjene i dopune pravnog okvira kojim je uređena oblast sigurnosti cestovnog prometa. Kako su nam kazali, kada je riječ o vozilu kao faktoru sigurnosti cestovnog prometa, s ciljem povećanja stepena sigurnosti svih učesnika, 2019. godine donesen je Pravilnik o tehničkim pregledima vozila.

- Na navedenom pravilniku su 2020. godine izvršene izmjene i dopune s ciljem dodatnog unapređenja predmetne oblasti. Također, 2019. donesena je Odluka o najnižim tehničkim zahtjevima za novoproizvedena i korištena vozila pri homologaciji tipa vozila i homologaciji pojedinačnog vozila, te za dijelove, uređaje i opremu vozila pri homologaciji tipa.

PRAVILNICI I PROPISI

Pored navedenog, izvršene su izmjene i dopune drugih podzakonskih akata, a koji se tiču vozila kao faktora sigurnosti cestovnog prometa, kao što su izmjene i dopune Pravilnika o dimenzijama, ukupnoj masi i osovinskom opterećenju vozila, o uređajima i opremi koju moraju imati vozila i o osnovnim uvjetima koje moraju ispunjavati uređaji i oprema u prometu na cestama, kao i drugi podzakonski propisi (recimo, Pravilnik o oldtimer vozilima), navode iz ovog ministarstva. Ministarstvo, također, provodi aktivnosti na izradi više podzakonskih propisa koji tretiraju vozače kao faktor sigurnosti u prometu.