Ko je potrošio najviše novca na društvenim mrežama, a čije objave su bile popularnije


Tokom predizborne kampanje u BiH stranke i pojedinci s kandidatskih listi su na d

ruštvenim mrežama Fejsbuk i Instagram potrošili više od 438.000 KM na promovisanje svojih statusa, slika, fotogalerija, video obraćanja i reklamnih spotova.

Prema informacijama dostupnih na Meta, odnosno Fejsbuku, koji prikazuje podatke o svim stranicama koje su plaćale promociju svojih objava, najviše novca u Srpskoj izdvojio je SNSD (79.500 KM), a potom slijedi PDP (49.895 KM) i Ujedinjena Srpska (37.398 KM).

DNS je potrošio 33.529 KM, SPS 18.553 KM, a Socijalistička partija 2.712 KM.

Prema podacima Fejsbuka, najviše novca potrošeno je u četvrtoj sedmici kampanje, kada je potrošnja povećana za nešto manje od 100 odsto u odnosu na treću sedmicu.

Kada je u pitanju potrošnja pojedinačnih stranica, zvanična Fejsbuk stranica SNSD je na prvom mjestu s najviše potrošenog novca, dok je na drugom mjestu stranica Nenada Nešića.

Tako je na zvaničnu Fejsnuk stranicu SNSD potrošeno 53.138 KM, a na stranicu Nenada Nešića 28.834 KM


Nenad Stevandić je na svoju zvaničnu stranicu “spiskao” 13.658 KM, a Ujedinjena Srpska 12.329 KM.

Draško Stanivuković je na svoje dvije zvanične stranice potrošio 11.998 KM i 10.076 KM, a Siniša Vidović iz US 9.615 KM.

Kandidatkinja za predsjednika Srpske, Jelena Trivić, potrošila je na svoju stranicu 8.863 KM, stranka “Život” 8.370 KM, SNSD Banjaluka 7.906 KM, lider SPS, Goran Selak 5.082 KM, zamjenik predsjednika SDS, Milan Radović 3.331 KM, kandidat za predsjednika Srpske i lider SNSD, Milorad Dodik 2.458 KM, a kandidat za potpredsjednika Srpske iz reda hrvatskog naroda, Ivan Begić 2.410 KM.

 

Lider PDP, Branislav Borenović je za promociju svoje Fejsbuk i Instagram stranice potrošio 2.407 KM, portparol SNSD, Radovan Kovačević 1.435 KM, buduća poslanica SNSD, Anja Ljubojević 1.292 KM, poslanik SNSD, Denis Šulić 1.051 KM, poslanica SNSD u Predstavničkom domu Parlamentarne skupštine BiH, Snježana Novaković Bursać 739 KM, predsjedavajući Savjeta ministara BiH, Zoran Tegeltija 708 KM, a ministar poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva RS Boris Pašalić 529 KM.

Plaćene objave na društvenim mrežama imali su i mnogi drugi kandidati, a suma koju su potrošili nije prelazila 1.000 KM.

Ko je popularniji

Zahvaljujući analitičkom alatu CrowdTangle moguće je provjeriti popularnost stranaka i njihovih objava na Fejsbuku tokom kampanje.

Iako su u oglase SNSD na Fejsbuku uložena značajna sredstva, a te objave su se pojavljivale na stotinama hiljada ekrana, kada su u pitanju interakcije na objave (zbir komentara, dijeljenja i svih oblika lajkova), ova stranka nije bila u vrhu.

Kada je riječ o popularnosti objava, SNSD se tako našao iza SDA, lidera DF, Željka Komšića, Draška Stanivukovića i Jelene Trivić.

Prema CrowdTangleu, najpopularnije Fejsbuk objave SNSD tokom kampanje bile su spotovi koji prikazuju Milorada Dodika s ruskim predsjednikom Vladimirom Putinom i predsjednikom Srbije Aleksandrom Vučićem, te spot posvećen prijateljstvu Republike Srpske i Rusije koji je produciran nakon Dodikovog odlaska u Moskvu.
 

Na promociju ta dva video klipa potrošeno je više od 6.000 dolara, odnosno oko 12.000 KM. Zajedno, ova dva klipa imala su oko 10.000 interakcija i oko 500.000 pregleda.

Istinomjer je istražio ukupni broj interakcija na svim objavama tokom kampanje, te utvrdio da se Jelena Trivić penje na vrh te liste, nakon čega slijedi stranica SNSD, te stranica Bakira Izetbegoviča, koji se nije oglašavao na Fejsbuku tokom kampanje.

 

Stranica SNSD prednjačila je po broju ukupnih objava tokom kampanje. Za 28 dana SNSD je putem svoje stranice imao 434 objave, odnosno 15,5 objava dnevno.

Da promocija putem društvenih mreža ne znači nužno i uspjeh neke stranke i pojedinca u borbi za glasove možda najbolje ilustruje podatak da je, na primjer, stranka “Život” na svoju promociju potrošila više od 8.000 KM i našla se u top 15 potrošača na političko oglašavanje u Srpskoj, ali ipak nije uspjela da pređe cenzus od tri odsto i osigura ulazak u parlament Srpske.

 

S druge strane, SDA skoro da nije plaćala objave na društvenim mrežama, ali je, ako izuzmemo borbu za mjesto člana Predsjedništva BiH iz reda bošnjačkog naroda, ostala najjača stranka u FBiH po broju osvojenih glasova.