Dalila Fulan, direktorica Prevent Fashion d.o.o. Bugojno: Ugled izgrađen na svjetskom tržištu


Nakon završetka studija, Dalila Fulan bila je polaznica TAKT akademije Fondacije HASTOR. Nakon uspješno završene akademije, prvo zaposlenje dobija u Preventu u Visokom, na poziciji saradnika za brigu o dobavljačima, a potom saradnika za stratešku nabavu.

Prije četiri godine prihvata ponuđenu priliku da u, kako kaže, svom Bugojnu, radi u kompaniji Prevent Fashion d.o.o.. Penjanje korporativnom ljestvicom vodi je od pozicije projekt menadžera i rukovodioca projektnog vođenja i planiranja, preko v.d direktora Društva i izvršnog direktora, sve do najviše – pozicije direktora Društva, na kojoj je danas.

O izazovima, strategijama u lošim vremenima, borbi za klijente na svjetskim tržištima i planovima, razgovarali smo za Poslovne novine. 

O svrsishodnim strategijama

Kako ste prilagodili poslovanje tokom globalnih ekonomskih kriza kao što su recesija ili pandemija, te koje ste strategije koristili kako biste očuvali stabilnost kompanije?

Tokom globalnih kriza prilagodba poslovanja je ključna ako se želi sačuvati stabilnost kompanije. U tim teškim vremenima, primijenili smo nekoliko ključnih strategija. Prvo i najvažnije, fokusirali smo se na fleksibilnost. Brza i pravovremena prilagodba na promjene u potražnji i tržištu bila je esencijalna. Odmah smo analizirali kako se promijenila potražnja za našim proizvodima i prilagodili proizvodne kapacitete prema tim promjenama. Usredotočili smo se i na optimizaciju troškova, analizirali sve aspekte poslovanja kako bismo identificirali moguće uštede, a istovremeno očuvali kvalitetu naših proizvoda.

Važno je istaknuti da smo se oslanjali na suradnju s našim partnerima i dobavljačima. Održavanje transparentnih i dugoročnih odnosa s partnerima bilo je ključno za zajednički uspjeh tokom izazovnih vremena. Ove strategije omogućile su nam da se suočimo s globalnim ekonomskim krizama, sačuvamo stabilnost kompanije i iz nje izađemo snažniji.

Preduzeće zapošljava gotovo tri stotine radnika. Koliko je teško u uvjetima u kojima funkcionira domaća ekonomija održati stabilno poslovanje?

Održavanje stabilnog poslovanja u domaćoj ekonomiji može biti izazovno, ali pravim izborom strategije i odgovarajućim pristupom, to je moguće postići. Veoma je bitno da se pažljivo upravlja svim poslovnim procesima i da se obrati pažnja na faktore važne za zadržavanje stabilnosti kompanije. Raznovrsnost proizvoda pomaže nam da poslovanje bolje prilagodimo tržišnim promjenama, a efikasno upravljanje troškovima odražava se direktno na profitabilnost poslovnog procesa. Važno je i održavati snažne odnose s kupcima i dobavljačima, s ciljem stvaranja dugoročnih poslovnih veza i finansijskih planova. Uz redovnu analizu poslovanja i adekvatna reagiranja na promjene, može se održati stabilnost i postići dugoročni uspjeh.

O utjecaju globalnog na lokalno

Šta bi država trebala, po Vašem mišljenju, uraditi da olakša poslovanje preduzećima poput Vašeg?

Država može značajno olakšati poslovanje preduzećima poput našeg kroz određene mjere. Mogla bi smanjiti birokratiju i pojednostaviti administrativne postupke jer to u velikoj mjeri otežava vođenje preduzeća. Može pomoći razvojem programa i fondova za podršku preduzećima od strane vlade, gdje će biti uključen pristup, kako financijskim sredstvima, tako i obukama specijaliziranim za određene djelatnosti. Jedan od važnijih koraka bi bio edukacija i obuka radne snage jer investiranje u obrazovanje i obuku radne snage pomaže u stvaranju kvalificirane radne snage koja je ključna za konkurentno poslovanje. Ono što bi u velikoj mjeri moglo pomoći preduzećima koja su poput nas jeste poticanje saradnje sa privatnim sektorom jer partnerstvo između vlade i privatnog sektora može pomoću u razvoju poslovne klime i prepoznavanju potreba preduzeća.

Ove mjere mogu pomoći pri stvaranju povoljnijeg okruženja za poslovanje preduzeća u našoj državi i potaknuti ekonomski rast i zapošljavanje.

Velike svjetske kompanije prepoznale su Prevent Fashion kao saradnika na kojeg se mogu osloniti. Sa kakvim ste se izazovima susretali u procesu zadobivanja povjerenja velikih svjetskih brandova?

Utjecaj globalnih događaja stavio je u fokus pojam nearshoringa. Kompanije koje stratešku opredjeljenost usmjeravaju kroz unaprijeđenje radne sredine, procesa i sistema, te  kontinuiranja ulaganja u ljudske resurse i tehnologiju imaju mnogo veću mogućunost da na tržištu akviziraju kupce sa svjetskim brandovima. Vrijednosni lanac, kao primarnu aktivnost, ističe logistiku i sourcing repromaterijala koji će biti korišteni u proizvodnji i izazovi s kojim smo se susretali upravo opravdavaju navedenu tezu te će proizvodne kompanije u cilju osvajanja novih svjetskih brandova u budućnosti morati osnažiti vlastite odjele koji će omogućiti kvalitetnije prisustvo i vidljivost na tržistu.

O kontinuiranom dokazivanju

Iz Prevent Fashion dnevno na svjetsko tržište u prosjeku odlazi dvije hiljade pari obuće ili dijelova za obuću. Ko su Vaši najveći kupci?

Tecnica Group – Italija, Tecnica Ungheria – Mađarska, Calzaturifico Gensi srl – Italija, Rossignol Lange – Italija, Dalbello – Italija, Iesse Schuh – Njemačka…

Kako teče proces u kojem jedna relativno mala firma iz relativno male zemlje dobije posao od velikih svjetskih modnih igrača, a za konkurenciju zasigurno ima velika imena iz industrije?

Kvalitetna prezentacija kompanije kroz razne oblike komunikacije (posredne i neposredne) je pretpostavka za kreiranje leada koji, uz preporuke i dobre reference na ostalim projekta iz industrije, zaintrigira pažnju i najvećih svjetskih brandova. Izgrađena mreža poznanstava učesnika na tržištu (stakeholders) ključna je u smislu trajanja cjelokupnog pregovoračkog procesa, ukoliko su proizvodni kapaciteti i tehnološka cjelina kompatibilni sa proizvodima targetiranog kupca.

Da li Vam saradnja sa premium brandovima po automatizmu donosi nove poslove ili se ipak sve svodi na kontinuirano dokazivanje?

Neovisno od saradnje sa premium brandovima, svaki proizvod i kupac ima svoje specifičnosti i kontinuirano dokazivanje je apsolutno neophodno, iako se closing određenog leada u prodajnom smislu u tom slučaju može ostvariti u mnogo kraćem vremenskom razdoblju

Strateški ste partner, kako rekosmo, mnogim premium brandovima. Postoji li u nekoj bliskoj budućnosti plan da se pokrene vlastita proizvodnja visoko kvalitetne obuće?

To je već duži vremenski period naša ideja i cilj i nadamo se uskoro realizaciji, s obzirom da su za takve projekte potrebne duže pripreme i aktivnosti.

Društveno ste odgovorna kompanija. U čemu se ta društvena odgovornost ogleda?

Prepoznati smo kao organizacija, odnosno grupacija, koja teži značajnom stepenu djelovanja u zajednici i društvu kroz brojne i različite aktivnosti društvenog angažmana, kao što su rad sa mladima i ugroženim kategorijama društva, inkluzijom teško zapošljivih lica i slično. Prevent Fashion  se istaknuo kao finalista među velikim kompanijama u BiH u sklopu programa „Okvir za realizaciju Ciljeva održivog razvoja (SDGs) kao temelj za održiv i inkluzivan rast u Bosni i Hercegovini (SDG2BIH)“, zajedničke inicijative koju finansira Ambasada Švedske u BiH, a implementira UNDP BiH, u partnerstvu sa UNICEF-om u BiH i UN Women u BiH kao dio podrške UN-a vlastima u Bosni i Hercegovini pri implementaciji Okvira za realizaciju Ciljeva održivog razvoja u našoj zemlji.

O inkluziji i porodičnim vrijednostima

Inkluzija Vam je vrlo važna, pa nerijetko zapošljavate osobe sa određenim poteškoćama ili ograničenjima.

Provodimo jedinstvene projekte koji nisu tako česti među kompanijama u tekstilnoj industriji, a ni u drugim granama privrede u BiH. Neki od njih su projekti uspješne inkluzije žena i teško zapošljivih kategorija u njihovoj organizaciji.

Pokušavate u kompaniji funkcionirati kao velika porodica. Na koji način i kakve benefite to ima na cjelokupno poslovanje?

Trudimo se funkcionisati kao velika porodica i smatramo da to ima dubok i pozitivan utjecaj na naše poslovanje. Ovaj pristup sa sobom nosi niz benefita; među zaposlenicima se na ovaj način stvara osjećaj pripadnosti, a kada se zaposlenici osjećaju kao dio porodice dolazi do razvoja snažne lojalnosti prema kompaniji; povećana timska saradnja je također značajan beneft jer osjećaj zajedništva i podrške potiče uposlenike na zajedničko djelovanje kako bismo postigli sve ciljeve; njegovanjem ovakve atmosfere, smanjuje se stres na radnom mjestu, čime se poboljšava produktivnost i dobrobit naših zaposlenika.

Sve ovo nam stvara pozitivno radno okruženje koje, na kraju, najviše utječe na poslovni uspjeh i dugoročni rast. Prevent Fashion nije samo poslovna organizacija, već prava poslovna porodica u kojoj brinemo jedni o drugima kako bismo zajedno postigli dobre rezultate.